Open Source software
Hvis der er en ting der er så godt som sikkert med et website - så er det at det vil ændre sig! Med et CMS som Joomla eller WordPress! er det let og enkelt at tilføje eller ændre tekst, billeder, videoer m.m. Du kan redigere og styre indholdet simpelthen blot ved et klik med musen. Yderligere kan du give særlige brugere Webmaster-rettigheder, således at de også kan giver præcis de rettigheder du mener de skal ha' til at redigerer indhold. Lad Q4 Web hjælpe dig med et nyt CMS-web site i dag.

Hvad har vi gang i?

Mange har lidt svært ved at finde ud af præcis hvad det er for en type forretning vi driver i Q4 Web A/S (BellCom A/S).

Og det er måske ikke så mærkeligt, da vores fokus i virksomheden er på Open Source software, som jo er et relativt nyt koncept, som de fleste nok ikke kender til bunds.

Hvordan kan Q4 leve, når vi ikke tager os betalt for softwaren?
Open Source software har en åben kildekode og licensbetingelserne foreskriver, at hvis vi videredistribuerer softwaren, så SKAL vi give modtageren ret til at videredistribuere softwaren på de samme vilkår. Så man kan sådan set sagtens tage penge for Open Source software, men det mest normale er, at softwaren leveres gratis, da den ofte vil kunne hentes et eller andet sted gratis alligevel.  Men når Q4 så ikke tager penge for softwaren, hvad lever i så af?  Jo….  Vi leverer en række forskellige randydelser.

Vi fakturerer for vores tid og know-how
Disse randydelser består typisk i at vi fakturerer når vi bruger tid og know-how for en kunde.

Dels skal IT-systemer (uanset om der er Open Source eller traditionel proprietær software) installeres, konfigureres og tilrettes etc.  Her ud over vil der ofte skulle arbejdes med et særligt lay-out og design, ligesom der kan være tale om specialudvikling af funktionaliteter og/eller database-integration til eksisterende systemer etc.  Endelig vil en kunde ofte også efterspørge kurser, workshops og uddannelse og næsten alle vil i større eller mindre omfang ønske support og assistance – lige fra den uskyldige telefonopringning for ” ..bare lige at høre om hvordan det er man gør det og det” … til den mere håndgribelige support-henvendelse, hvor der måske bliver oprettet en Support Ticket og hvor teknikere/udviklere skal i arbejde for at finde en løsning.

Ingen fakturering for software-licenser
Da en traditionel software-leverandør vil fakturere ganske mange penge for software-licenserne er det jo klart at vi som Open Source-leverandør er endnu mere afhængig af at kunne fakturere for tilretninger, support, uddannelse, specialudviklingsopgaver, hjælp med tips og tricks etc.

Vi er ikke smålige, men …
Det er derfor ikke for at være smålige, at vi fakturerer for vort arbejde – også når det ” … bare lige var …” – det er faktisk det vi lever af.